Scenariusz zajęć Temat: Razem jest weselej
1. Cele ogólne: • Kształtowanie świadomości własnego ciała • Stymulowanie rozwoju umiejętności interpersonalnych • Wyzwalanie zachowań twórczych • 2. Cele szczegółowe- dziecko: • Nawiąże kontakty przyjacielskie z rówieśnikami • Doświadczy własnego ciała • Ujawni pomysłowość i poczucie humoru • Zaspokoi potrzeby twórczości 3. Przebieg zajęć: • Powitanie Dzieci siedzą w kręgu wraz z nauczycielem, który proponuje im, aby wzięły się za ręce i przywitały ze sobą uściskiem dłoni w sposób, w jaki zechcą. Chętne dzieci podają swoje propozycje. Każda z nich jest realizowana przez grupę. • Budzenie własnego ciała Dzieci siedzą po turecku. „Budzą” kolejne części ciała poklepując je i masując począwszy od dłoni i głowy, a kończąc na stopach. „Budząc” swoje dłonie dzieci klaszczą i rozcierają je , aż do momentu kiedy staną się gorące. Następnie „budzą” głowę poklepując ją delikatnie palcami, po czym masują kilkakrotnie metodą czesania włosów. „Budząc” twarz masują lekko palcami czoło, powieki, nos, górną i dolną wargę oraz uszy. Po wykonaniu auto masażu twarzy dzieci „ budzą” pozostałe części ciała, nazywając je równocześnie. Poklepują i masują kolejno: klatkę piersiową, brzuch, nogi, ręce. Na zakończenie „budzą” swoje stopy poprzez rytmiczne uderzanie nimi o podłogę. Następnie nauczyciel zwraca się z pytaniem do dzieci: ”co potrafi wasze obudzone ciało? ”Dzieci prezentują różne odpowiedzi posługując się ruchem, gestem i mimiką. Każda z nich jest nagrodzona brawami całej grupy. • Taniec chmur Przy akompaniamencie spokojnej muzyki, dzieci poruszają się lekko i swobodnie, naśladując poruszające się po niebie chmurki. Kiedy muzyka cichnie, zatrzymują się w bezruchu, po czym na dany przez nauczyciela sygnał łączą się (po dwoje lub troje), tworząc układy taneczne według własnego pomysłu. • Rysowanie mandali Każde dziecko otrzymuje kartkę, z zaznaczonym flamastrem okręgiem oraz zestaw kolorowych kredek. Następnie, siada w wybranym przez siebie miejscu i po chwili namysłu rozpoczyna pracę. Nauczyciel nie sugeruje tematyki. Poprzez rysunek dziecko wyraża siebie, swój wewnętrzny świat, to co aktualnie czuje, co podpowiada mu wyobraźnia i fantazja. Po czym następuje prezentacja prac. • Pożegnanie Przy akompaniamencie muzyki, dzieci biorą się za ręce i żegnają uściskiem dłoni oraz w sposób, jaki same zechcą. Każda propozycja jest realizowana przez grupę.
Elżbieta Kwartnik |